روضه سادات خوشرو پس از یک قرن متفاوت برگزار می شود/ تصمیمی که با بغض و گریه گرفته شد/تنها مجلسی را که رضاخان نتوانست تعطیل کند
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۰۷۵۴۶
تولیت بیت سادات خوشرو با اشاره به سابقه یک قرن برگزاری مراسم روضه خوانی در این خاندان گفت: امسال تحت تأثیرشیوع کرونا مراسم صرفاً به صورت روضه خانگی و پخش همزمان از طریق فضای مجازی برگزار می شود.
به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خوشرو در نشست خبری با اشاره به پیشینه روضه خوانی در بیت سادات خوشرو که به یک قرن پیش برمی گردد؛ گفت: مجلس بیش از صد ساله ای که در استان توسط افراد با اخلاص قدیمی بنا گذاشته شده، قطعاً از عنایت سیدالشهدا بوده و نمی توان گفت شخص خاصی این خیمه را برپا کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تولیت بیت سادات خوشرو ادامه داد: مرحوم آقا سیدحسین خوشرو، بانی با اخلاصی که با جلب اعتماد مردم خیمه ای را برافراشت و بدون اینکه اهل منبر و فن سخن باشد، فقط اهل نوکری سیدالشهدا بود اما میعادگاه و قبله گاهی برای مردم و پایه و اساسی برای شهر کرمان در بحث معنویت فراهم کرد
***تنها مجلسی را که رضاخان نتوانست تعطیل کند
وی با بیان اینکه سرشت او به گونه ای بود که آن خط و راه با همه فراز و نشیب های معنوی و سیاسی و اجتماعی اما توسط فرزندان و نوه ها و نتیجه ها و...ادامه یافته، تصریح کرد: در دوره رضاخان تنها مجلسی را که او در استان و شاید در کشور نتوانست تعطیل کند، همین مجلس بود که گاه حتی نیمه شب ها برگزار می شد.
حجت الاسلام و المسلمین خوشرو با اشاره به اینکه عدم گرایش به حزب های مختلف و میانه روی یکی از دلایل بقای این جلسات در طول همه این سالها بوده و جدّ ما علیرغم خواستِ بعضی از احزاب اما در این فراز و نشیب ها ورود نمی کرد و بحث او خادمی امام حسین علیه السلام بود؛ «اخلاص» را عامل اصلی در دوام و بقای روضه های بیت سادات خوشرو عنوان کرد.
وی ادامه داد: پس از آقا سیدحسین خوشرو، بنیان گذار این مجالس، فرزند ارشد پسری یعنی سیدمحمد، پدربزرگ اینجانب، راه پدر را ادامه داد و خانه ای که از حدود بیش از ۵۰ سال پیش تاکنون روضه در آن برقرار است پس از دامادی پدربزرگ بنده برای وی خریداری و خیمه حسینی از منزل مرحوم آقاسیدحسین در مجاورت همین خانه، به محل فعلی که در سال ۱۳۸۰ ثبت آثار ملی کشور شده نقل مکان یافت.
تولیت بیت سادات خوشرو خاطرنشان کرد: در حقیقت جد بنده{مرحوم شده به شهریورماه سال ۱۳۸۸} گامی به جلو برای ترویج روضه ها برداشت و روز به روز خانه های اطراف در تملک درآمد تا پذیرای جمعیت کنونی که از دو تا ۵ هزار نفر در روزهای محرم است باشیم.
وی با اشاره به اینکه هر ساله مدیریت این حجم از جمعیت آن هم هر روز کاری سخت اما منظم بود؛ افزود: از روز اول محرم برنامه ها از ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه بامداد آغاز و تا ۱۲ ظهر ادامه داشت و در روزهای تاسوعا و عاشورا تا ساعت ۱۶؛ گفت: گرچه نیروی انتظامی در این امر به ما کمک می کرد اما اصل مدیریت به عهده بیت سادات خوشرو بود و متراژ زیادی از کوچه را نیز چادر می زدیم اما به دلیل ازدحام جمعیت فرش کم می آوردیم.
*****کرونا و تغییر شکل عزاداری صد ساله
حجت الاسلام و المسلمین خوشرو با ابراز تأسف از شیوع بیماری کرونا و درگیر شدن آحادجامعه با آن اظهار داشت: از قبل از ماه رمضان در فکر بودیم امسال روضه ای را که یک قرن سابقه دارد چگونه برگزار کنیم و تعظیم شعائرالله نخستین دغدغه ما بود و اینکه نمی خواستیم شورحسینی را بعد از ۱۰۰ سال از بین ببریم و یا واسطه قطع رابطه ای باشیم که سالها میان مردم و امام حسین علیه السلام در این مکان بود.
وی افزود: در ابتدا اصرار داشتیم به هر نحو ممکن روضه را برگزار کنیم و برای همین پروتکل های بهداشتی را بررسی کردیم و رایزنی ها برای تأمین ماسک و موادضدعفونی کننده هم موفق بود؛ حتی فضای کوچه هم ایل توسعه بود اما در نهایت و پس از سه ماه تلاش و فکر نتیجه این شد امسال بدون حضور جمعیت و فقط با حضور اعضای بیت{روضه خانگی} مجلس را برگزار و همزمان از آپارات و اینستاگرام پخش کنیم.
تولیت بیت سادات خوشرو با متذکر شدن این نکته که این تصمیم اما به سادگی و به طور عادی اتخاذ نشد بلکه تصمیمی که با بغض و بعضاً گریه بیت سادات خوشرو گرفته شد؛ گفت: خیلی ها حتی از دوستان به ما خرده گرفتند اما در عین حال کادر درمان از این تصمیم خوشحال شدند و تشکر کردند.
وی ادامه داد: به جز مردم کرمان این مجالس هر ساله میهمانانی از دیگر استان ها نیز داشت اما امسال با توجه به بیماری کرونا به هیچ طریقی نمی توانستیم سلامت عزاداران را تضمین کنیم زیرا با توجه به فضای بسته و کوچه های باریک و فشردگی جمعیت این کار امکان پذیر نبود لذا تصمیم خانوادگی گرفتیم و تمام هدف ما حق الناسی است که بر گردن ما است و آن تنفس مردم است.
****صِرف شفابودن مجلس امام حسین، مجوزی برای کارهای عجیب و غریب نیست
حجت الاسلام و المسلمین خوشرو به نکته ظریفی اشاره کرد و گفت: درست است که مجلس امام حسین علیه السلام مجلس شفا و درمان است اما این دلیل نمی شود زیر همه باورها بزنیم و کار عجیب و غریب بکنیم و در مجلسی که احتمال میکروب هست بگوییم شفا می گیریم لذا با توجه به تأکیدات رهبری بر استفاده از فضای مجازی، در حال برنامه ریزی برای پخش اینترنتی مراسم هستیم که به مدت دو ساعت از ۵ و ۳۰ تا ۷ و ۳۰ دقیقه صبح همراه با زیارت عاشورا و سخنرانی خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: اما بیشترین کسانی که می توانند از این فضا استفاده کنند افرادی هست که به آن دسترسی دارند و اغلب جوانان هستند؛ ما نگران افراد مسن هستیم که بعضاً ۷۰ سال در این روضه ها شرکت کردند و امسال محروم هستند و برای همین با صداوسیما رایزنی کردیم که در صورت امکان برنامه از طریق صدای مرکز استان پخش شود که تاکنون مورد موافقت قرار نگرفته است.
تولیت بیت سادات خوشرو با افزودن این مطلب که علاوه بر پخش زنده مراسم صبح ها؛ ادعیه کمیل و ندبه و زیارت ناحیه مقدسه و نیز برنامه هایی از سال های گذشته نیز در فضای مجازی پخش خواهد شد؛ تصریح کرد: همه این اقدامات برای آن است تا اسم تعطیلی مجلس سیدالشهدا به خانه سادات خوشرو نخورد لذا جمع آوری نذورات نیز برای استفاده آن در آینده پابرجا است زیرا فضای نگهداری برای نذوراتی مانند قند و چای و شکر موجود است و نذورات نقدی هم به حساب مربوطه واریز و پس انداز می شود و چنانچه بیماری کرونا تا سال آینده ادامه یابد به طور قطع ما تمهیداتی برای برگزاری مراسم حضوری خواهیم داشت.
****هیچ تضمینی برای سلامت عزاداران نداشتیم
وی اظهار داشت: شاید تصور عده ای بر این باشد که امکان دریافت صدا و تصویر در بیرون از خانه و از کوچه ها فراهم است در حالیکه به هیچ طریقی پذیرای عزیزان نیستیم و به هیچوجه به بیت سادات خوشرو مراجعه نشود زیرا همان نظمی که برای برنامه مجازی هم پیش بینی شده به هم می خورد.
حجت الاسلام و المسلمین خوشرو گفت: ما کفش بردار تک تک محبان اهل بیت و دستبوس آنها هستیم و ۵۰ تا ۶۰ سال درِ این خانه را زدند و قدم روی چشم ما گذاشتند اما امسال به دلیل اینکه نمی توانیم هیچگونه تضمینی برای سلامتی آنان بدهیم، پذیرای ایشان نیستیم.
وی در تکمیل این بخش از سخنانش با بیان اینکه آینده خیلی ها از جمله کسبه، دانش آموزان، دانشجویان و.. تحت تأثیر بیماری کرونا قرار گرفت و خانه نشین شدند؛ تصریح کرد: باید با کمک خود امام حسین علیه السلام بر این بیماری فائق بیاییم اما نه اینکه من پشت در خانه سادات خوشرو بنشینم تا کسی را مبتلا کنم.
****پای همه فشارها و هجمه ها ایستادیم
تولیت بیت سادات خوشرو ادامه داد: به خاطر این تصمیم خیلی از هجمه ها و فشارها بر من وارد است که جلسه را حضوری برقرار کنم اما با چه منطقی؟ اگر همه هیئتی ها امسال برنامه را چه در برگزاری مراسم و یا عدم برگزاری آن به نحوی صحیح پیش ببرند، می شود بیماری را شکست داد و حب اهل بیت نصیب ما می شود.
وی در پایان دوری از تجمل گرایی را از دیگر عوامل بقای روضه های بیت سادات خوشرو عنوان و بیان کرد: پدربزرگم بدور از تجمل گرایی زندگی می کرد و با زندگی طلبگی و نذورات مردم این مجالس را برگزار می کرد و ویژگی دیگر فروتنی بود که اگر نباشد مردم زده می شوند و می روند اما در هر حال لطف اهل بیت است که شعبه ای از عزای ایشان اینجا باشد.
حجت الاسلام و المسلمین خوشرو تأکید کرد: تنها نشانی مراسم عزاداری بیت سادات خوشرو در فضای مجازی aashoora@ است.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: خوشرو کرونا در ایران کرونا در کرمان روضه خوانی محرم عزاداری ابا عبدالله الحسین امام حسین علیه السلام بیماری کرونا فضای مجازی روضه ها یک قرن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۷۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شهید مطهری در اوج حکمت و استادی، روضه خوانی را ترک نکرد
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم چهل و پنجمین سالگرد شهادت آیت الله دکتر مرتضی مطهری در مسجد جامع نارمک برگزار شد. در این مراسم که از طرف خانواده شهید مطهری و ستاد سالگرد برگزار شد، اقشار مختلف مردم حضور داشتند.
حجت الاسلام سید محمدرضا هاشمی تهرانی در این مراسم سخنرانی خود را با موضوع علم و معرفت و جایگاه عالم دینی در جامعه آغاز کرد و گفت: در سیره امام جعفر صادق (ع) جهل و نادانی بزرگترین مرض بود. انسان در حرف ممکن است ادعای دینداری داشته باشد، اما تا مادامی که نسبت به توحید و ولایت جاهل و نادان باشد و نتواند حق را از باطل تشخیص دهد، دینداری اش هم ارزشی نخواهد داشت.
وی با اشاره به روایتی که در زمره روایات دقیق اهل بیت (ع) است اظهار داشت: از پیامبر اکرم (ص) سوال کردند که کدام عمل از همه اعمال پرفضیلتتر است. پیامبر در جواب فرمودند: پرفضیلتترین عمل، علم به خداست. سوال کننده متعجب شد و فکر کرد که پیامبر متوجه سوال وی نشده است و دوباره سوال را پرسید. حضرت نگاهی کردند و باز فرمودند همان پاسخ را فرمودند. سوال کننده تعجبش بیشتر است و گفت من از عمل میپرسم شما جواب من را چیز دیگری میدهید. حضرت فرمود اگر کسی علم به خدا نداشته باشد، معرفت به توحید نداشته باشد، شناخت نداشته باشد کمترین اعمال او مقبول درگاه خداوند است. اما آن کسی که نمیداند چه کسی را میپرستد و علم به خدا ندارد و حقیقت توحید برای او مجهول است هر چقدر هم عمل کند فایدهای ندارد.
هاشمی تهرانی با بیان اینکه علم و معرفت یک حقیقتی است که ائمه اطهار مکرراً شیعیان را به آنها توصیه میکردند، تصریح کرد: محب و شیعه بیسواد و بیمعرفت، به درد اهل بیت (ع) نمیخورد. معارف غنی اهل بیت (ع) غیر از این چیزهایی است که ما در کتابهای خود میخوانیم. اهل بیت (ع) در مقام آموزش شیعیان یک راه خاصی را طی کردند. شیعه و محب بی سوادِ جاهل به چه دردی میخورد.
این سخنران با بیان اینکه یکی از ویژگیهای برجسته و منحصربفرد استاد مطهری این بود که تراز منبر را در عالیترین سطح خود حفظ کرد، ادامه داد: استاد مطهری جایی که منبر میرفت وقتی پایین میآمد منبر و مطالب او کتاب معرفتی شیعه میشد. در زمان خود برخی از این کتب به چاپ ۴۰، ۵۰ و ۶۰ میرسید.
استاد مطهری تراز عالم دینی را حفظ کرد. اینکه ما بنشینیم خواب، خاطره و حکایات شخصی تعریف کنیم به چه دردی میخورد. باید از استاد مطهری یاد بگیریم.
حجت الاسلام هاشمی تهرانی گفت: ابان ابن تغلب از بزرگترین اصحاب اهل بیت بوده است. کسی که امام صادق (ع) برای او احترام ویژهای قائل بود. ذهبی یکی از رجالیون قدرتمند اهل تسنن نقل میکند که احترام ابان ابن تغلب در مسجد النبی و مدینه بیشتر از امام صادق (ع) بوده است. تمام مسلمانان از جمیع فرق به این شخصیت بزرگ سترگ آن زمان احترام میکردند. امام صادق (ع) مکرر میفرمود خدا ابان ابن تغلب را رحمت کند، او ۴۰ هزار حدیث از پدرم امام باقر (ع) حفظ کرده بود، مکرر فرمود اگر ابان نبود روایات امام باقر (ع) ضایع شده بود. اینها شیعه بودند و در مسیر احیای امر اهل بیت کار میکردند.
این سخنران مذهبی اضافه کرد: هیئت گرفتن و نماز جماعت فوقالعاده خوب است، اما آنچه که یکایک ما موظف هستیم این است که معارف اهل بیت (ع) را ابتدا یاد بگیریم و به نسل بعد خود منتقل کنیم.
وی با اشاره به اینکه مساله حجاب یکی از معضلات کف جامعه است که خیلی فراگیر است، ابراز کرد: بسیاری از بزرگان و مسئولین نظام دغدغه حجاب دارند. اگر معارف دینی در سطوح مختلف ارائه میشد و با این جوانان حرف زده میشد اینجای کار نبودیم. آیت الله مطهری با سعه صدر با تمام مخالفین بحث میکرد. مباحثات دقیق، بدون اینکه از کوره در برود. اسلام این را میخواهد که انسان آنچنان قدرت پیدا کند و معرفت عمیق دینی را آنچنان ارائه کند و بگوید هر کسی هر چه شبهه دارد بیاورد. این خصیصه مکتب تشیع و امام صادق (ع) است. علمای ربانی دین ما این چنین بودند.
هاشمی تهرانی گفت: تهران بزرگانی به خود دیده است. مرحوم ابوالحسن رفیعی قزوینی، مرحوم شاه آبادی در تهران منبرهای عمیق معرفتی میرفتند که پامنبریها آنها طلاب و دانشجو نبودند، بازاریهای تهران بودند. مرحوم آیت الله میرزا عبدالکریم روشن در چهارراه سیروس برای مردم توحید تبیین میکرد.
او با ابراز تأسف از اینکه امروزه در فضای حقیقی و مجازی حشر با علما از بین رفته است، اظهار داشت: علمای ربانی در برخی نقاط مهجورند. هیئات مذهبی خیلی اوقات منبری ندارد. آقای مداح میآید سینه زنی را برگزار میکنند و تمام میشود.
حجت الاسلام هاشمی تهرانی در پایان گفت: برخی آقایان علمشان که بالا میرود دیگر ابا دارند که روضه بخوانند اما شأن جلیل القدر مرحوم آقای مطهری این بود که در اوج حکمت و استاد تمامی حوزه و دانشگاه وقتی منبر میرفت روضه میخواند و در روضه برای سیدالشهدا هق هق میکرد که نشان میدهد در اوج علم و معرفت هم که باشی تنها راه نجات، راه اختصاصی رحمت واسعه حضرت سیدالشهداء (ع) است.
کد خبر 6095665 سمانه نوری زاده قصری